Česká radiologie - Czech Radiology

Česká radiologie

Původní práce


Ces Radiol 2024;78(2): 115 -119

Zvaní žen do screeningového programu karcinomu prsu jednotlivými centry - dotazníkové šetření a analýza registru screeningového programu v ČR

Inviting women to breast cancer screening programme by screening centers - questionnaire survey and analysis of the registry of the screening programme in the Czech Republic

Lucia Veverková1,2, Veronika Maráčková1,2, Monika Ambrožová3,4, Kateřina Hortová3, Renata Chloupková3,4, Ondřej Ngo3,4, Ondřej Májek3,4, Jan Daneš5,6, Miroslava Skovajsová7, Markéta Urbánková1,2
1 Fakultní nemocnice Olomouc
2 LF Univerzita Palackého, Olomouc
3 Národní screeningové centrum, Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, Praha
4 Institut biostatistiky a analýz LF MU, Brno
5 Radiodiagnostická klinika 1. LF UK a VFN, Praha
6 Mamodiagnostické centrum Beroun a Waltrovka Praha
7 Breast Unit Prague, Mammacentrum Opatov, Praha
Hlavní stanovisko práce

Návrh metod ke zvýšení efektivity screeningového programu karcinomu prsu v České republice.

SOUHRN

Veverková L, Maráčková V, Ambrožová M, Hortová K, Chloupková R, Ngo O, Májek O, DanešJ, Skovajsová M, Urbánková M. Zvaní žen do screeningového programu karcinomu prsu jednotlivými centry - dotazníkové šetření a analýza registru screeningového programu v ČR

Cíl: Analýza vlivu zvaní žen ke screeningové mamografii a formy tohoto zvaní na efektivitu zavedeného screeningového programu karcinomu prsu v České republice.

Metodika: Dotazníkové šetření provedené v rámci všech 73 akreditovaných screeningových center v České republice. Zhodnocení odpovědí na otázky týkající se vlastní iniciativy jednotlivých pracovišť ve zvaní klientek a zvolené strategie zvaní, časové periodicity a metody selekce plošného vyhledávání cílové populace žen. Srovnání indikátoru "návratu žen do screeningu" mezi centry aktivně vyhledávající své klientky a centry, které své pacientky neoslovují.

Výsledky: Z celkového počtu oslovených screeningových center činila návratnost zaslaného dotazníku 97 % (71 respondentů). Aktivní vyhledávání cílové populace žen ke screeningové mamografii s využitím různých forem a informačních systémů praktikuje zhruba polovina center, ve většině případů po uplynutí dvouletého intervalu od předchozího vyšetření. Většina center se rovněž setkala s příznivou odezvou ze strany pacientek. Zhodnocením indikátoru "návratu žen do screeningu" byl potvrzen jednoznačně pozitivní dopad na účast cílové populace žen ve screeningovém programu. U center, která zvou své klientky, sledujeme vyšší účast žen na dalším screeningovém vyšetření, a to zhruba o 10 p. b.

Závěr: Využití osvěty a aktivního vyhledávání pacientek vede k dalšímu zvýšení efektivity zavedeného screeningového programu karcinomu prsu.

Klíčová slova: efektivita, karcinom prsu, screeningový program, zvaní

Major statement

Suggestion of the useful methods to increase the effectiveness of breast cancer screening programme in the Czech Republic.

SUMMARY

Veverková L, Maráčková V, Ambrožová M, Hortová K, ChloupkováR, Ngo O, Májek O, DanešJ, Skovajsová M, Urbánková M. Inviting women to breast cancer screening programme by screening centers - questionnaire survey and analysis of the registry of the screening programme in the Czech Republic

Aim: Impact analysis of the invitation women to screening mammography and strategies of the invitation on the effectiveness of breast cancer screening programme in the Czech Republic.

Methods: Questionnaire survey including 73 certified breast cancer screening centers in the Czech Republic. Evaluation of the answers to the questions focused on the specific form of established invitation strategy, time periodicity and the method of selection of the target female population. Comparison of "the return of women to screening programme indicator" between the centers using active invitation strategy and those that do not.

Results: Out of the total number of participated screening centers, the return rate of the sent questionnaire surveys was 97% (71 respondents). Active invitation strategy of the target female population for screening mammography using various forms and information systems is practiced by about half of the certfied screening centers, in most cases after a two-year time period since the previous examination. Most centers also accepted a favorable response from the patients. The analysis of "the return of women to screening programme indicator" confirmed a clearly positive impact of the active invitation strategy on the female participation in breast cancer screening programme. Centers, that invite their clients, achieve a higher participation of women in the next screening examination, by about 10 p.p.

Conclusions: The use of education and active search of patients leads to further increase the effectiveness of established breast cancer screening programme.

Key words: effectiveness, breast cancer, screening programme, invitations


Celá stať v dokumentu PDF

Zpět